Zawiadomienie o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej

22‑11‑2021 14:00:50

KARTA INFORMACYJNA
Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6
Centrala nr tel. +48 32 755 06 00,
Wydział  Spraw Obywatelskich nr tel. +48 32 755 06 13

 

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 650).
  2. Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. 2024 r., poz. 236 z późn. zm.).
  3. Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 541 z późn.zm.).
  4. Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 470).
  5. Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców  (t.j.  Dz.U. z 2023 r. poz. 1668).

 

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony formularz wniosku CEIDG-1.  Formularz do pobrania wraz z instrukcją jego wypełniania dostępny jest na stronie: https://www.biznes.gov.pl/pl/opisy-procedur/-/proc/738
  2. Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość (do wglądu - w przypadku składania wniosku osobiście).
  3. Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika lub prokury (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dwodem uiszczenia opłaty skarbowej).

 

Sposób dostarczania dokumentów

Aby wyrejestrować działalność gospodarczą, jako osoba fizyczna, można wybrać jeden z trybów postępowania:

  1. Zalogować się do CEIDG, wypełnić wniosek on-line i złożyć go elektronicznie. Warunkiem koniecznym jest posiadanie kwalifikowanego podpisu elektornicznego lub profilu zaufanego.
  2. Zalogować się do CEIDG, wypełnić wniosek on-line, wydrukować i złożyć w dowolnym urzędzie gminy w Polsce.
  3. Wypełnić wniosek on-line, wydrukować i złożyć w dowolnym urzędzie gminy w Polsce (bez logowania się do CEIDG)
  4. Pobrać i złożyć wniosek w wersji papierowej w dowolnym urzędzie gminy w Polsce. Pracownik gminy przekształca go na wniosek elektroniczny i przesyła do CEIDG nie później niż w następnym dniu roboczym po dniu wpływu do urzędu pod warunkiem, że wniosek jest poprawny.
  5. Przesłać wypełniony i podpisany wniosek pocztą, do dowolnego urzędu gminy w Polsce, wraz z notarialnym  poświadczeniem własnoręczności podpisu złożonego na wniosku.

 

Jednostka odpowiedzialna

Wydział Spraw Obywatelskich (pokój Nr 7 - parter)
Numer telefonu +48 32 755 06 13

 

Opłaty

  1. Wniosek jest wolny od opłat.
  2. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
  3. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
  4. Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania pełnomocnictwa.
  5. Opłatę w wymaganej wysokości można wpłacić w kasie Urzędu Miasta - pokój nr 116 (I piętro) lub bezpośrednio na  rachunek bankowy - MIASTO RACIBÓRZ : 78 1050 1070 1000 0004 0003 3692.

 

Terminy i sposób załatwienia sprawy

  1. Decyzję o wykreśleniu z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej podejmuje minister właściwy ds. gospodarki.
  2. Zgłoszenie zaprzestania wykonywania działalności dokonywane jest z chwilą umieszczenia danych w CEIDG, nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu do CEIDG pod warunkiem, że wniosek jest poprawny.
  3. Zaświadczenie o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej w CEIDG dotyczące przedsiębiorców będących osobami fizycznymi w zakresie jawnych danych, ma formę dokumentu elektronicznego albo wydruku ze strony internetowej CEIDG.
  4. Organy administracji publicznej nie mogą domagać się od przedsiębiorców okazywania, przekazywania lub załączania do wniosków i innych przedkładanych przed nimi pism, zaświadczeń o wpisie w CEIDG.
  5. CEIDG niezwłocznie przesyła drogą elektroniczną odpowiednie dane zawarte we wniosku o zaprzestanie wykonywania działalności gospodarczej do CEIDG, nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu dokonania wpisu, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wskazanego przez przedsiębiorcę, Głównego Urzędu Statystycznego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

 

Tryb odwoławczy

Tryb odwoławczy nie występuje.

 

Inne informacje

  1. Wniosek o wykreślenie działalności gospodarczej z rejestru CEIDG należy złożyć w sytuacji, gdy już faktycznie zakończono prowadzenie działalności we wszystkich formach (indywidualnej oraz spółce cywilnej). Zakończeniem prowadzenia działalności będzie także jej przekształcenie w jednoosobową spółkę kapitałową, wpisaną do KRS.
  2. W przypadku dokonania wpisu do CEIDG, osoba fizyczna może złożyć wniosek o wpis do CEIDG wraz z informacją o niepodjęciu działalności gospodarczej. W takim przypadku wpis do CEIDG nie jest udostępniany.
  3. Nawet jeśli działalność gospodarcza została wykreślona w CEIDG, można zrezygnować ze zgłoszonego zaprzestania wykonywania działalności i dalej ją prowadzić. W takim wypadku należy złożyć wniosek o zmianę wpisu i zaznaczyć odpowiednie rubryki związane z rezygnacją ze zgłoszonego zaprzestania wykonywania działalności. Kończąc działalność gospodarczą, pamiętać jednak należy o obowiązkach dotyczących m.in.: zamknięcia księgowości, rozliczeń z urzędem skarbowym. Przywrócenie działalności może się więc wiązać z dodatkowymi formalnościami np. w urzędzie skarbowym czy ZUS/KRUS.
 

Przetwarzanie danych osobowych

Stosownie do art.13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE. L. Nr 119 poz.1z 2016 r.)  - dalej RODO
  1. Administratorem Danych jest Prezydent Miasta Racibórz ul. Króla Stefana Batorego 6, 47-400 Racibórz, boi@um.raciborz.pl, tel. 32 755 06 00.
  2. Dane kontaktowe inspektora ochrony danych  to: iodo@um.raciborz.pl.
  3. Celem przetwarzania danych osobowych jest rozpatrzenie wniosku polegające na przekształceniu na formę dokumentu elektronicznego i przesłaniu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
  4. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit . c RODO - wypełnienie obowiązku wynikającego z przepisu prawa tj. ustawy z dnia 6 marca 2018r. – o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i  Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy.
  5. Na podstawie obowiązujących przepisów prawa, jeśli będzie to konieczne, dane będą udostępniane innym administratorom oraz osobom upoważnionym do przetwarzania danych osobowych, które muszą mieć dostęp do danych aby wykonywać swoje obowiązki. Wymienieni odbiorcy danych zostaną zobowiązani do zachowania danych osobowych w poufności w procesie ich przetwarzania.  
  6. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego.
  7. Wniosek oraz dokumentacja z nim związana podlegają archiwizacji przez okres 10 lat od dnia ich złożenia.
  8. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Panu/Pani prawo do:
  • żądania dostępu do danych dotyczących osoby, której dotyczą,
  • sprostowania danych osobowych,
  • żądania usunięcia danych,
  • żądania ograniczenia przetwarzania,
  • wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
  • wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  1. Podanie przez Pana/Pani danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Konsekwencją ich niepodania będzie brak   możliwości wydania zaświadczenia/wypisu z historycznej bazy przedsiębiorców.
  2. Pana/Pani dane nie będą przetwarzane dla zautomatyzowanego podejmowania decyzji, nie będą podlegały profilowaniu  

Brak dokumentów
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu