Zgłoszenie eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków o przepustowości do 5m3 na dobę

22‑02‑2010

KARTA INFORMACYJNA
Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6
Centrala nr tel. +48 32 755 06 00,
Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa nr tel. +48 32 755 06 77

 

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 247 z późn. zm.).
  2. Ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2233 z późn. zm.).
  3. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 z późn. zm.). .
  4. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1510).
 

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony formularz zgłoszenia (patrz załącznik).
  2. Dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty skarbowej.
  3. Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.

 

Sposób dostarczania dokumentów

Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:

  1. Przesłać pocztą tradycyjną.
  2. Złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach pracy:
  • w Biurze Obsługi Interesantów (parter) lub
  • w sekretariacie Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa (pokój Nr 224 - II piętro)
  1. Przesłać elektronicznie za pośrednictwem Platformy ePUAP z wykorzystaniem usługi Pismo ogólne do podmiotu publicznego.

 

Jednostka odpowiedzialna

Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa (pokój Nr 224 - II piętro)
Numer telefonu +48 32 755 06 77

 

Opłaty

  1. Opłata skarbowa od przyjęcia zgłoszenia:  nie wymaga opłaty skarbowej przydomowa oczyszczalnia ścieków o przepustowości do 5m3/d.
  2. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
  3. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
  4. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu
  5. Numer Rachunku Bankowego: MIASTO RACIBÓRZ : 78 1050 1070 1000 0004 0003 3692
  6. Bezpośrednio zapłaty bez pobierania dodatkowych opłat można dokonać w kasie Urzędu Miasta Racibórz - pokój Nr 116 (I piętro).
  7. Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania zgłoszenia.

 

Terminy i sposób załatwienia sprawy

  1. W terminie do 30 dni od złożenia kompletnego zgłoszenia, zgłoszenie jest przyjmowane bądź wydawana jest decyzja administracyjna o wniesieniu sprzeciwu.
  2. Sprzeciw jest wnoszony jeżeli:
  • eksploatacja instalacji objętej zgłoszeniem powodowałaby przekroczenie standardów emisyjnych lub standardów jakości środowiska,
  • instalacja nie spełnia wymagań ochrony środowiska, o których mowa w art. 76 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy - Prawo ochrony środowiska.
     

Tryb odwoławczy

  1. Tryb odwoławczy występuje jedynie w sytuacji wniesienia sprzeciwu.
  2. Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który tą decyzję wydał.
  3. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
  4. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. 
  5. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji.
 

Inne informacje

  1. Instalacja, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogąca negatywnie oddziaływać na środowisko, podlega zgłoszeniu organowi ochrony środowiska.
  2. Zgłoszenia z uwagi na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi wymagają oczyszczalnie ścieków o przepustowości do 5m 3 na dobę, wykorzystywane napotrzeby własnego gospodarstwa domowego lub rolnego w ramach zwykłego korzystania z wód.
  3. Prowadzący instalację jest obowiązany do dokonania zgłoszenia przed rozpoczęciem jej eksploatacji.
  4. Do rozpoczęcia eksploatacji instalacji można przystąpić, jeżeli organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji.
  5. Instalację, objętą obowiązkiem zgłoszenia, gdy jest już eksploatowana, prowadzący ją jest obowiązany zgłosić w terminie 6 miesięcy od dnia, w którym została ona objęta tym obowiązkiem.  
  6. Prowadzący instalację jest obowiązany przedłożyć informacje o:
  • rezygnacji z rozpoczęcia albo zakończenia eksploatacji instalacji,
  • zmianie danych o których mowa w art. 152,  ust. 2 pkt 2-6 ustawy - Prawo ochrony środowiska.
  1. Zgłoszenie dot. zmian należy dokonać w terminie 14 dni od zaistnienia zdarzenia.

 

Przetwarzanie danych osobowych

Stosownie do art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE. L. Nr 119 poz.1z 2016 r.) - dalej RODO

  1. Administratorem Danych jest Prezydent Miasta Racibórz ul. Króla Stefana Batorego 6, 47-400 Racibórz, boi@um.raciborz.pl, tel. 32 755 06 00.
  2. Dane kontaktowe inspektora ochrony danych to iodo@um.raciborz.pl.
  3. Celem przetwarzania danych osobowych jest realizacja sprawy, której zgłoszenie dotyczy.
  4. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest wypełnianie obowiązku wynikającego z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo Ochrony Środowiska.
  5. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych podanych dobrowolnie jest zgoda na przetwarzanie tych danych osobowych. Podanie przez Pana/Panią danych dobrowolnych np. danych kontaktowych celem zapewnienia szybkiej i sprawnej komunikacji w zakresie rozpatrywanej sprawy, stanowi jednoczesną zgodę na ich przetwarzanie.
  6. Na podstawie obowiązujących przepisów prawa, jeśli będzie to konieczne, Pana/Pani dane będą udostępniane innym administratorom, podmiotom przetwarzającym oraz osobom upoważnionym do przetwarzania danych osobowych, które muszą mieć dostęp do danych, aby wykonywać swoje obowiązki. Wymienieni odbiorcy danych zostaną zobowiązani do za-chowania danych osobowych w poufności w procesie ich przetwarzania.
  7. Pana/Pani dane nie będą przekazywane do państwa trzeciego.
  8. Dane osobowe będą przechowywane przez 5 lat.
  9. Podanie danych osobowych jest obowiązkowe, a obowiązek ten wynika z przepisów prawnych w oparciu o które sprawa jest realizowana. Konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości załatwienia sprawy.
  10. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Panu/Pani prawo do:
  • żądania dostępu do danych dotyczących osoby, której dotyczą,
  • sprostowania danych osobowych,
  • żądania usunięcia danych osobowych,
  • żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
  • wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
  • cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem,
  • wniesienia skargi do organu nadzorczego.

11. Pana/Pani dane nie będą przetwarzane dla zautomatyzowanego podejmowania decyzji, nie będą profilowane.


Kategorie
Załatwianie spraw i procedury:
Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa

Dokumenty:
Plik doc Formularz zgłoszenia eksploatacji oczyszczalni ścieków.doc
18-03-2022 09:58:52
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/msword
Rozmiar:
53KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu