Odbiór dowodu osobistego
KARTA INFORMACYJNA
Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6
Centrala nr tel. +48 32 755 06 00,
Wydział Spraw Obywatelskich nr tel. +48 32 755 06 32
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 671 z późn. zm).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2798).
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1431 z późn. zm.)
Wymagane dokumenty
- Dotychczasowy dowód osobisty.
- Cudzoziemiec, który nabył obywatelstwo polskie - dokument potwierdzający legalność jego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Kto może odebrać dowód osobisty
Dowód osobisty odbiera:
- wnioskodawca osobiście w siedzibie organu, w którym został złożony wniosek o wydanie dowodu osobistego w godzinach przyjęć stron Wydziału (pokój Nr 11 - parter),
- rodzic albo opiekun – w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych,
- osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator – w imieniu osoby posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
- rodzic, który nie składał wniosku o wydanie dowodu osobistego,
W przypadku dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych, albo posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymagana jest obecność tej osoby, z wyjątkiem osoby, która:
- nie ukończyła 5 roku życia;
- ukończyła 5 rok życia i nie ukończyła 12 roku życia, jeżeli osoba ta była obecna przy składaniu wniosku w siedzibie organu gminy.
- pełnomocnik, składając pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności w przypadku gdy:
- wniosek o wydanie dowodu osobistego został złożony w miejscu pobytu osoby, która ze względu na chorobę, niepełnosprawność lub inną niedającą się pokonać przeszkodę nie mogła złożyć go osobiście w siedzibie organu;
- osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego powiadomi organ gminy,o niemożności osobistego odebrania dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, która powstała po dniu złożenia tego wniosku.
Dodatkowe informacje:
- Wraz z dowodem osobistym zawierającym certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego posiadaczowi dowodu przekazywany jest zabezpieczony dokument z kodem PUK. Dokument ten przekazywany jest wyłącznie posiadaczowi dowodu osobistego (nie będzie przekazany przedstawicielowi ustawowemu posiadacza dowodu ani jego pełnomocnikowi).
- Odbierając dowód osobisty wraz z zabezpieczonym dokumentem z kodem PUK, można zrealizować procedurę nadania osobistych kodów PIN w celu uruchomienia certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia (PIN1 czterocyfrowy) oraz certyfikatu podpisu osobistego (PIN2 sześciocyfrowy). Kody PIN1 i PIN2 należy ustalić przed zgłoszeniem się po odbiór dowodu.
- Posiadacz dowodu osobistego może zrezygnować z procedury nadania osobistych kodów PIN przy odbiorze dowodu osobistego. Będzie mógł nadać osobiste kody PIN w każdym czasie po odbiorze dowodu osobistego w dowolnym organie gminy.
- Na stronie gov.pl można sprawdzić czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru.
Jednostka odpowiedzialna
Wydział Spraw Obywatelskich (pokój Nr 11 - parter)
Numer telefonu +48 32 755 06 32
Opłaty
Brak opłat.
Termin i sposób załatwienia sprawy
Bezpośrednio po weryfikacji danych dowodu osobistego
Tryb odwoławczy
Nie występuje
Przetwarzanie danych osobowych: Klauzula informacyjna RODO (patrz załącznik)