Założenie wniosku o wydanie dowodu osobistego

17‑11‑2021 11:35:12

KARTA INFORMACYJNA
Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6
Centrala nr tel. +48 32 755 06 00,
Wydział  Spraw Obywatelskich nr tel. +48 32 755 06 16


Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 671 z późn. zm).
  2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2023 r., poz. 2798).
  3. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809).
  4. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1431 z późn. zm.)
  5. Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie rejestru danych kontaktowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2467).


Wymagane dokumenty

  1. Dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport (do wglądu),
  2. Zdjęcie do dowodu osobistego (sprawdź, jakie warunki powinno spełniać zdjęcie do dowodu)
  3. Cudzoziemiec, który nabył obywatelstwo polskie, zwraca dokument potwierdzający legalność jego pobytu na terytorium  Rzeczypospolitej Polskiej.
  4. W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do obywatelstwa osoby, której ma być wydany dowód osobisty organ gminy może żądać przedłożenia dokumentu potwierdzającego posiadanie obywatelstwa polskiego

Uwaga: Wnioskując o dowód osobiście nie musisz przygotowywać żadnego papierowego wniosku. Wniosek ten zostanie przyjęty w systemie na podstawie danych, które podasz i danych z rejestru PESEL.

Podczas składania wniosku o wydanie dowodu osobistego pobiera się odciski palców od osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, z wyłączeniem osoby: która nie ukończyła 12 roku życia, od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców, od której pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.

 

Kto może wystąpić z wnioskiem:

  • osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, która jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej.
    Uwaga: Osoba która nie ukończyła 18 roku życia – samodzielnie może złożyć wniosek nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin.
  • rodzic, opiekun lub kurator - w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych.
    Uwaga: złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga jej obecności przy składaniu wniosku; wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia.

 

Sposób dostarczania dokumentów

Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:

  1. osobiście w urzędzie w godzinach przyjęć stron wydziału  (pokój Nr 12 - parter).
  2. elektronicznie korzystając z usługi Uzyskaj dowód osobisty, w przypadku dowodu osobistego dla dziecka korzystając z usługi Uzyskaj dowód osobisty dla dziecka lub podopiecznego.
    Uwaga: Jeśli składasz wniosek przez internet, musisz uzupełnić go o odciski palców i wzór podpisu. Dane te zostaną pobrane w urzędzie i umieszczone w dowodzie osobistym. Na wizytę w urzędzie masz 30 dni od złożenia wniosku przez internet. Po tym terminie twój wniosek nie zostanie zrealizowany (pozostanie bez rozpoznania).

Uwaga: O niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą wnioskodawca powiadamia organ gminy będącej siedzibą władz powiatu, na terenie którego przebywa osoba, który po uprawdopodobnieniu przez wnioskodawcę zaistniałego przypadku, zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku. W przypadku gdy złożenie wniosku o wydanie dowodu okaże się nieuzasadnione, organ gminy odmawia przyjęcia wniosku w miejscu wskazanym przez wnioskodawcę oraz poucza o konieczności złożenia wniosku na ogólnych zasadach.

 

Jednostka odpowiedzialna

Wydział Spraw Obywatelskich (pokój Nr 12 - parter)
Numer telefonu +48 32 755 06 16


Opłaty

Wniosek jest wolny od opłat.


Terminy i sposób załatwienia sprawy

Dowód osobisty, wydawany jest w ciągu 30 dni od złożenia kompletu wymaganych dokumentów. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin może zostać wydłużony.

Wnioskując o dowód osobisty przez internet czas oczekiwania wyniesie do 30 dni od momentu uzupełnienia wniosku o odciski palców i podpis.

Procedura odbioru dowodu osobistego


Tryb odwoławczy

Tryb odwoławczy występuje w przypadku wydania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego.


Dodatkowe informacje

  1. Wnioskuje się o wydanie dowodu osobistego w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dowód osobisty odbiera się w organie gminy, w którym wniosek został złożony.
  2. Dowód osobisty wydany osobie, która:
  • ukończyła 12. rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania,
  • nie ukończyła 12 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty jego wydania.
  • ukończyła 12. rok życia, od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców, jest ważny przez okres 12 miesięcy od daty jego wydania.
  1. W razie zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, dotychczas posiadany dokument zostanie unieważniony z dniem następującym po upływie 120 dni od dnia dokonania w rejestrze PESEL zmiany danych
  2. Kurator lub opiekun posiadacza dowodu osobistego powiadamia niezwłocznie organ dowolnej gminy o ubezwłasnowolnieniu całkowitym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego, oraz o ubezwłasnowolnieniu częściowym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego, okazując prawomocne orzeczenie sądu w tej sprawie
  3. Obywatel polski po zawarciu związku małżeńskiego poza granicami RP, w przypadku ubiegania się o wydanie dowodu osobistego obowiązany jest do transkrypcji zagranicznego aktu stanu cywilnego tj. wpisania go do polskich ksiąg stanu cywilnego.
  4. W momencie złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego strona może wyrazić zgodę na przekazanie do Rejestru Danych Kontaktowych (RDK) imienia, nazwiska, numeru PESEL, numeru telefonu komórkowego, adresu e-mail. Wpis do RDK jest dobrowolny i bezpłatny. Odbywa się ponadto wyłącznie za zgodą osoby, której dane mają zostać wpisane do RDK.

 

Przetwarzanie danych osobowych: Klauzula informacyjna RODO (patrz załącznik)

 

 

Dokumenty:
Plik pdf RODO.pdf
08-02-2024 08:37:41
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
159KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany article-history-date-create Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
article-history-load-more