Deklaracja, korekta deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowenie odpadami komunalnymi
KARTA INFORMACYJNA
Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6
Centrala nr tel. +48 32 755 06 00,
Wydział Komunalny nr tel. +48 32 755 06 74
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2519 z późn. zm.).
- Uchwała Nr XXXV/513/2021 Rady Miasta Racibórz z dnia 29 września 2021 r. w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności oraz zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym.
- Uchwała Nr XXXVII/537/2021 Rady Miasta Racibórz z dnia 24 listopada 2021 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXV/513/2021 Rady Miasta Racibórz z dnia 29 września 2021 r. w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności oraz zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym.
- Uchwała Nr XXIV/341/2020 Rady Miasta Racibórz z dnia 28 października 2020 r. w sprawie określenia wzorów deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. 5. Uchwała Nr XXXVII/538/2021 Rady Miasta Racibórz z dnia 24 listopada 2021 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr XXIV/341/2020 Rady Miasta Racibórz z dnia 28 października 2020 r. w sprawie określenia wzorów deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Wymagane dokumenty
- Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wypełniona odręcznie (patrz załączniki) lub przez formularz elektroniczny (https://deklaracjazaodpadykomunalne.raciborz.pl/).
- Wypełniony załącznik do deklaracji (ZDW) – należy przedłożyć wraz z deklaracją, jeżeli zobowiązanymi do jej złożenia są współwłaściciele nieruchomości lub wspólnicy spółki cywilnej.
- Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej (UPL-1P) - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
Sposób dostarczania dokumentów
Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
- Przesłać pocztą tradycyjną.
- Złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach pracy:
- w Biurze Obsługi Interesantów (parter) lub
- w Referacie ds. Gospodarki Odpadami Wydziału Komunalnego (pokój Nr 4 - parter)
- Przesłać elektronicznie za pośrednictwem Platformy ePUAP z wykorzystaniem usługi Deklaracja, korekta deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Jednostka odpowiedzialna
Referat ds. Gospodarki Odpadami Wydziału Komunalnego (pokój nr 4 - parter)
Numer telefonu +48 32 75 50 757 lub +48 32 75 50 758
Opłaty
- Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie podlega opłacie skarbowej.
- Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
- Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
- Opłatę skarbową w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu.
Numer Rachunku Bankowego: MIASTO RACIBÓRZ : 78 1050 1070 1000 0004 0003 3692 - Opłatę można dokonać przelewem lub bezpośrednio w kasie Urzędu Miasta Racibórz.
- Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania deklaracji.
Opłatę za gospodarowanie odpadami należy wpłacać na konto: ING BSK S.A. 52 1050 1070 1000 0024 5938 2475
Terminy i sposób załatwienia sprawy
- Deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składają:
- właściciele nieruchomości - przez właściciela ustawodawca rozumie również współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, jednostki organizacyjne, osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością (np. na podstawie umowy dzierżawy, najmu itd.);
- wspólnota mieszkaniowa lub spółdzielnia mieszkaniowa, jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokalu.
- Obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje:
- w przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy - za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec;
- w przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne - za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości powstały odpady komunalne;
- w przypadku nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy na nieruchomości, i innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe - za rok bez względu na długość okresu korzystania z nieruchomości.
- Wypełnioną i podpisaną przez wszystkich współwłaścicieli należy złożyć do Prezydenta Miasta Racibórz w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie obowiązku ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.
Inne informacje
- Nieruchomość zamieszkała (Załącznik nr 1 - DOK – 1)
- Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość oraz stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która wynosi 21,00 zł za osobę.
- Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujący na niej bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, mogą być zwolnieni w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Miesięczna opłata jest wówczas niższa o 2,00 zł na osobę.
- Nieruchomość mieszana (nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy i jednocześnie jest prowadzona działalność) (Załącznik nr 1 - DOK-1)
- Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi sumę opłat z części nieruchomości zamieszkałej i części nieruchomości, na której prowadzona jest działalność.
- Część nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy liczona jest jak w przypadku nieruchomości zamieszkałej, tj. 21,00 zł za osobę.
- Natomiast część nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy – prowadzona jest działalność, stanowi iloczyn powierzchni użytkowej lokalu oraz stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która wynosi 0,80 zł za metr 2.
- Nieruchomość niezamieszkała (Załącznik nr 2 - DOK-2)
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi sumę iloczynu liczby pojemników,
częstotliwości odbioru odpadów oraz stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która
wynosi:
- worek o pojemności 80 l w wysokości 13,70 zł,
- pojemnik o pojemności 110/120 l w wysokości 22,10 zł,
- pojemnik o pojemności 240 l w wysokości 38,90 zł,
- pojemnik o pojemności 440 l w wysokości 61,10 zł,
- pojemnik o pojemności 660 l w wysokości 89,90 zł,
- pojemnik o pojemności 1100 l w wysokości 134,90 zł,
- pojemnik o pojemności 7000 l w wysokości 843,10 zł,
- pojemnik o pojemności 1,1 m3 typu dzwon w wysokości 134,90 zł,
- pojemnik o pojemności 2,5 m3 typu dzwon w wysokości 303,00 zł.
- Domek letniskowy na nieruchomości albo inna nieruchomość wykorzystywana na cele rekreacyjno-wypoczynkowe (Załącznik nr 3 - DOK-3)
- Ryczałtowa opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi od domku letniskowego na nieruchomość albo od innej nieruchomość wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe stanowi iloczyn liczby domków letniskowych i stawki opłaty, która wynosi 174,40 zł na rok.
Opłatę za gospodarowanie odpadami należy wpłacać na konto: ING BSK S.A. 52 1050 1070 1000 0024 5938 2475
Przetwarzanie danych osobowych
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia
27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE. L. z 2016
r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.) - dalej RODO, informuję, że:
- Administratorem danych jest Prezydent Miasta Racibórz ul. Króla Stefana Batorego 6, 47-400 Racibórz, komunalny@um.raciborz.pl, tel. 32 755 06 74.
- Dane kontaktowe inspektora ochrony danych to iodo@um.raciborz.pl.
- Celem przetwarzania danych osobowych jest:
- złożenie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, na podstawie której naliczana jest wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- przeprowadzanie czynności kontrolnych przestrzegania i stosowania przepisów Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
- przeprowadzenie czynności sprawdzających w zakresie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na podstawie przepisów Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa,
- prowadzenie przewidzianych przepisami prawa postępowań dot. opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz przewidzianych w Ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach postępowań w pozostałym zakresie.
- Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest wypełnienie obowiązku wynikającego z przepisu prawa - art. 6 ust. 1 lit . c RODO, Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
- Na podstawie obowiązujących przepisów prawa, jeśli będzie to konieczne, Pana/Pani dane będą udostępniane innym administratorom, a także podmiotom przetwarzającym oraz osobom upoważnionym do przetwarzania danych osobowych, które muszą mieć dostęp do danych, aby wykonywać swoje obowiązki. Wymienieni odbiorcy danych zostaną zobowiązani do zachowania danych osobowych w poufności w procesie ich przetwarzania.
- Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego.
- Dane osobowe będą przechowywane 5 lat od momentu wygaśnięcia obowiązku podatkowego lub od momentu, w którym uległy zmianie.
- W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Panu/Pani prawo do:
- żądania dostępu do danych dotyczących osoby, której dotyczą,
- sprostowania danych osobowych,
- żądania usunięcia danych,
- żądania ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
- wniesienia skargi do organu nadzorczego.
- Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Jest Pan/Pani zobowiązany/a do ich podania, konsekwencją ich niepodania będzie prowadzenie postępowania zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, przy użyciu danych pozyskanych od podmiotów uprawnionych do podania danych osobowych.
- Dane nie będą przetwarzane dla zautomatyzowanego podejmowania decyzji oraz nie będą poddane profilowaniu.