Przyjęcie i rozpatrzenie uwag do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub planu ogólnego w okresie konsultacji społecznych w terminie wyznaczonym w ogłoszeniu
KARTA INFORMACYJNA
Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6
Centrala nr tel. +48 32 755 06 00,
Wydział Inwestycji i Urbanistyki nr tel. +48 32 755 06 03
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz.1130)
Wymagane dokumenty
- Wypełniony formularz pisma dotyczącego aktu planowania przestrzennego (patrz załącznik).
- Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
Sposób dostarczania dokumentów
Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
- Przesłać pocztą tradycyjną.
- Złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach pracy:
- w Biurze Obsługi Interesantów (parter) lub
- w sekretariacie Wydziału Inwestycji i Urbanistyki (pokój Nr 208 - II piętro)
- Przesłać elektronicznie za pośrednictwem Platformy ePUAP z wykorzystaniem usługi Pisma ogólnego do podmiotu publicznego.
Jednostka odpowiedzialna
Wydział Inwestycji i Urbanistyki (pokój Nr 208 - II piętro)Numer telefonu +48 32 755 06 03
Opłaty
- Postępowanie nie podlega opłatom.
- Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
- Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
- Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.
- Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu.
- Numer Rachunku Bankowego MIASTO RACIBÓRZ : 78 1050 1070 1000 0004 0003 3692
- Bezpośrednio zapłaty bez pobierania dodatkowych opłat można dokonać w kasie Urzędu Miasta Racibórz - pokój Nr 116 (I piętro).
Terminy i sposób załatwienia sprawy
- Konsultacje społeczne podlegają ogłoszeniu w miejscowej prasie, przez wywieszenie w widocznym miejscu na terenie objętym sporządzanym aktem planowania przestrzennego lub w siedzibie urzędu, przez udostępnienie informacji na stronie internetowej urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości.
- Konsultacje społeczne prowadzi się przez okres minimum 28 dni.
- Konsultacje społeczne mogą być prowadzone w formie: zbierania uwag; spotkań otwartych, paneli eksperckich lub warsztatów, poprzedzonych prezentacją projektu aktu planowania przestrzennego; spotkań plenerowych lub spacerów studyjnych, zorganizowanych na obszarze objętym aktem planowania przestrzennego; ankiet lub geoankiet; wywiadów, prowadzenia punktu konsultacyjnego lub dyżurów projektanta.
- Wykaz zgłoszonych uwag, wraz z propozycją ich rozpatrzenia, zawierany jest w raporcie podsumowującym przebieg konsultacji społecznych opracowywanym przed przedstawieniem radzie gminy projektu aktu planowania przestrzennego.
Tryb odwoławczy
- Tryb odwoławczy nie występuje.
- W przypadku naruszenia przez akt planowania przestrzennego interesu prawnego Wnoszącego uwagi, może on - po uchwaleniu planu przez Radę Miasta - wnieść skargę na uchwałę rady w sprawie przyjęcia planu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Opis sposobu wnoszenia skargi do sądu administracyjnego został przedstawiony poniżej.
- Każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą podjętą przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może - po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia - zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego.
- Wezwanie do usunięcia naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia można złożyć w każdym czasie, po wejściu uchwały w życie.
- Uchwała rady miasta w sprawie uchwalenia planu miejscowego obowiązuje od dnia wejścia w życie w niej określonego, jednak nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa.
- Uprawnionym do udzielania odpowiedzi na wezwanie o usuniecie naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia jest jedynie organ, którego uchwała była przedmiotem wezwania, a nie jego przewodniczący.
- Skargę na uchwałę - po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia - należy złożyć w terminie do 60 dni od dnia złożenia wezwania, ale nie później niż 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie.
- Wniesienie skargi podlega opłatom sądowym.
Inne informacje
- Karta opisuje przyjmowanie i rozpatrywanie uwag do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub planu ogólnego w okresie konsultacji społecznych w terminie wyznaczonym w ogłoszeniu.
- Podstawą przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub jego zmiany oraz planu ogólnego jest uchwała rady gminy (miasta).
- O przystąpieniu do sporządzania planu ogłasza się w miejscowej prasie, przez wywieszenie w widocznym miejscu na terenie objętym sporządzanym aktem planowania przestrzennego lub w siedzibie urzędu, przez udostępnienie informacji na stronie internetowej urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości.
- Zainteresowane osoby fizyczne, podmioty i instytucje oraz organizacje mogą zgłaszać swoje wnioski dotyczące sposobu zagospodarowania przestrzennego nieruchomości i terenów położonych w obszarze sporządzanego planu.
- Następnie sporządzany jest projekt aktu planowania przestrzennego (wraz z prognozą oddziaływania na środowisko), który - po uzyskaniu wymaganych przepisami opinii i uzgodnień - podlega konsultacjom społecznym.
- Projekt planu w okresie konsultacji społecznych publikowany jest na stronie internetowej miasta.
- Konsultacje społeczne prowadzi się przez okres minimum 28 dni.
- Konsultacje społeczne podlegają ogłoszeniu w sposób określony w pkt. 3, nie później niż w dniu rozpoczęcia konsultacji.
- Formami konsultacji społecznych są:
- zbieranie uwag;
- spotkania otwarte, panele eksperckie lub warsztaty, poprzedzone prezentacją projektu aktu planowania przestrzennego;
- spotkania plenerowe lub spacery studyjne, zorganizowane na obszarze objętym aktem planowania przestrzennego;
- ankiety lub geoankiety;
- wywiady, prowadzenie punktu konsultacyjnego lub dyżury projektanta.
- Jeżeli rada miasta stwierdzi konieczność dokonania zmian w przedstawionym do uchwalenia projekcie aktu planowania przestrzennego, w tym także w wyniku uwzględnienia uwag do projektu planu wymagających ponowienia uzgodnień - ww. czynności ponawia się w zakresie niezbędnym do dokonania tych zmian.
- Plan ogólny oraz miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego uchwala Rada Miasta,
- W przypadku zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub zmiany planu ogólnego procedura przebiega w taki sam sposób.
- W celu wniesienia uwag do projektu aktu planowania przestrzennego należy wypełnić stosowny formularz.
Przetwarzanie danych osobowych
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE. L. Nr 119 poz.1z 2016 r.) - dalej RODO:
- Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Prezydent Miasta Racibórz ul. Króla Stefana Batorego 6, 47-400 Racibórz, inwestycje@um.raciborz.pl, tel. 32 75 50 603.
- Dane kontaktowe inspektora ochrony danych to iodo@um.raciborz.pl.
- Celem przetwarzania danych osobowych jest rozpatrzenie uwagi.
- Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO - wypełnienie obowiązku wynikającego z przepisu prawa tj. ustawy z dnia 27 marca 2003 r. Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne.
- Dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom.
- Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego.
- Pana/Pani dane osobowe będą przechowywane wieczyście, zgodnie z JRWA, tj. Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
- W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Panu/Pani prawo do:
- żądania dostępu do danych dotyczących osoby, której dotyczą,
- sprostowania danych osobowych,
- żądania usunięcia danych,
- żądania ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
- prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych,
- wniesienia skargi do organu nadzorczego.
- Podanie przez Pana/Paną danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Jest Pan/Pani zobowiązana do ich podania, konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości rozpatrzenia uwagi.
- Pana/Pani dane nie będą przetwarzane dla zautomatyzowanego podejmowania decyzji, nie będą poddane profilowaniu.
Kategorie