Ustanowienie służebności gruntowej
KARTA INFORMACYJNA
Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6
Centrala nr tel. +48 32 755 06 00,
Wydział Gospodarki Nieruchomościami nr tel. +48 32 755 06 68
Podstawa prawna
- Art.18 ust.2 pkt 9 lit."a" i art.30 ust.2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 z późn. zm.).
- Art. 145 i 285 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks Cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.).
- Art. 13ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1145).
- Ustawa z dnia 16 listopada 21 sierpnia 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2111).
- Uchwała Rady Miasta Racibórz Nr XXXVIII/539/2014 z dna 26 marca 2014 w sprawie zasad wydzierżawiania oraz obciążania nieruchomości wchodzących w skład zasobu nieruchomości gminy Miasta Racibórz.
- Zarządzenie Nr 648/2020 Prezydenta Miasta Racibórz z dnia 6 kwietnia 2020 r. w sprawie warunków ustanawiania służebności drogowych i przesyłu.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o ustanowienie służebności gruntowej (patrz załącznik);
- Szkic na podkładzie mapowym, obrazujący proponowany przebieg drogi służebnej wraz z podaniem jej powierzchni;
- Pelnomocnictwo - w przypadku występowania przez Pelnomocnika określające prawidłowo zakres umocowania z podpisem i danymi mocodawcy oraz osoby, której udzielono pelnomocnictwa.
- Statut - w przypadku osoby prawnej.
Sposób dostarczania dokumentów
Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
- Przesłać pocztą tradycyjną.
- Złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach pracy:
- w sekretariacie Wydziału Gospodarki Nieruchomościami (pokój Nr 220 - II piętro) lub
- w Biurze Obsługi Interesantów (parter)
- Przesłać elektronicznie za pośrednictwem Platformy ePUAP z wykorzystaniem usługi Pisma ogólnego do podmiotu publicznego.
Jednostka odpowiedzialna
Numer telefonu +48 32 755 06 68
Opłaty
Zwolnione z opłaty skarbowej - część III pkt 44 ppkt 3 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Inne opłaty
-
koszt sporządzenia operatu szacunkowego,
-
koszt materiałów geodezyjno – kartograficznych,
-
wynagrodzenie z tytułu ustanowienia służebności,
-
koszty zawarcia umowy notarialnej (ustala notariusz),
-
koszty sądowe za dokonanie wpisu nabywanego prawa w księdze wieczystej (ustala notariusz).
Termin udzielenia odpowiedzi
- termin ustawowy - nie mają zastosowania przepisy rozdziału 7 Kodeksu postępowania administracyjnego
- termin rzeczywisty - do 6 miesięcy od daty złożenia wniosku
Tryb odwoławczy
Nie przysługuje
Inne informacje
W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia i złożenia w sekretariacie Wydziału prowadzącego sprawę, w terminie 7 dni, pod rygorem pozostawienia sprawy bez rozpoznania.
Przetwarzanie danych osobowych
Stosownie do art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. UE. L. Nr 119 poz. 1 z 2016r.) – dalej RODO:
- Administratorem Danych jest Prezydent Miasta Racibórz ul. Króla Stefana Batorego 6, 47-400 Racibórz, boi@um.raciborz.pl , tel. 32 755 06 00.
- Dane kontaktowe inspektora ochrony danych to iodo@um.raciborz.pl.
- Celem przetwarzania danych osobowych jest ustanowienie służebności gruntowej i związanych z tym zobowiązań podatkowych i spraw windykacyjnych.
- Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest:
- art. 6 ust. 1 lit. b RODO - wykonanie umowy, której jest Pan/Pani stroną lub podjęcie działań na Pana/Pani żądanie przed zawarciem umowy,
- art. 6 ust. 1 lit . c RODO - wypełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa tj. ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami i ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny.
- Na podstawie obowiązujących przepisów prawa, jeśli będzie to konieczne, Pana/Pani dane będą udostępniane innym administratorom, podmiotom przetwarzającym oraz osobom upoważnionym do przetwarzania danych osobowych, które muszą mieć dostęp do danych, aby wykonywać swoje obowiązki. Wymienieni odbiorcy danych zostaną zobowiązani do zachowania danych osobowych w poufności w procesie ich przetwarzania.
- Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego.
- Dane osobowe zgodnie z kategorią archiwalną Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt będą przechowywane:
- w sprawach ustanowienia służebności gruntowych pięć lat,
- w sprawach podatkowych przez okres dziesięciu lat,
- w sprawach windykacji przez okres pięciu lat, biegnący od czasu jej zakończenia.
- W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Panu/Pani prawo do:
- żądania dostępu do danych dotyczących osoby, której dotyczą,
- sprostowania danych osobowych,
- żądania usunięcia danych,
- żądania ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
- wniesienia skargi do organu nadzorczego.
- Podanie przez Pana/Pani danych osobowych jest warunkiem ustawowym. Jest Pan/Pani zobowiązana do ich podania, konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości zrealizowania przedmiotowego wniosku.
- Pana/Pani dane nie będą przetwarzane dla zautomatyzowanego podejmowania decyzji i nie będą profilowane.