Wniosek w sprawach ulg (umorzeń, odroczeń, rat) - osoby fizyczne

18‑02‑2016

KARTA INFORMACYJNA
Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6
Centrala nr tel. +48 32 755 06 00,
Wydział  Finansowy nr tel. +48 32 755 06 04

 

Podstawa prawna

  1. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 października 2014r. w sprawie zmiany rozporządzenia w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz.U. z 2014r., poz. 1543).
  2. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
  3. Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (t.j.Dz. U. z 2019 r. poz. 1170 z póżn. zm.).
  4. Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 743).

 

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony formularz wniosku.
  2. Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
  3. Kserokopie dokumentów przedstawiających sytuację materialną Wnioskodawcy oraz osób pozostających z nim we wspólnym gospodarstwie domowym za okres ostatnich 3 miesięcy, np.: zaświadczenie o dochodach, odcinek emerytury lub renty, zaświadczenie osoby bezrobotnej o zarejestrowaniu w urzędzie pracy, decyzja o przyznaniu zasiłku, świadczeń socjalnych (oryginały do wglądu).
  4. Kserokopie innych dokumentów poświadczających argumenty zawarte we wniosku lub mogących mieć wpływ na rozstrzygnięcie w sprawie, np.: rachunki za czynsz i media, potwierdzenie kosztów leczenia lub pobytu w szpitalu, itp (oryginały do wglądu).
  5. Ponadto, osoba fizyczna będąca przedsiębiorcą, do wniosku zobowiązana jest załączyć:
  • Kserokopie dokumentów przedstawiających sytuację finansową firmy z ostatniego roku, np. deklaracje podatkowe, zaświadczenia z Urzędu Skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (oryginały do wglądu).
  • Kserokopie dokumentów przestawiających sytuację finansową firmy za ostatnie 3 miesiące, np. księgi przychodów i rozchodów (oryginały do wglądu).
  • Wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie
  • Informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, których zakres określony jest w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz.U. Nr 53 poz. 311 z późn. zm.).

 

Sposób dostarczania dokumentów

Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:

  1. Przesłać pocztą tradycyjną.
  2. Złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach pracy.
  3. Przesłać elektronicznie za pośrednictwem Platformy ePUAP z wykorzystaniem usługi Pisma ogólnego do podmiotu publicznego. 

 

Jednostka odpowiedzialna

Wydział Finansowy (pokój Nr 112 - I piętro)

Numer telefonu +48 32 755 06 42

 

Opłaty

  1. Wniosek jest wolny od opłat.
  2. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
  3. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
  4. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu.

 

Terminy i sposób załatwienia sprawy

  1. Decyzja o umorzeniu/rozłożeniu na raty/odroczeniu terminu płatności zobowiązania podatkowego/opłaty lub Decyzja o odmowie umorzenia/rozłożenia na raty/odroczenia terminu płatności zobowiązania podatkowego/opłaty wydawana jest w terminie do 1 miesiąca od złożenia kompletnego wniosku.
  2. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
  3. Decyzja o udzieleniu lub odmowie udzielenia ulgi (umorzenia, rozłożenia na raty, odroczenia terminu płatności) jest decyzją uznaniową, z której istoty wynika pozostawienie organowi podatkowemu swobody wyboru określonego rozwiązania, co oczywiście musi być odpowiednio uzasadnione.
 

Tryb odwoławczy

  1. Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał.
  2. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.

 

Inne informacje

  1. Wniosek o udzielenie ulgi (umorzenie, odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty) w zakresie podatków: rolnego, leśnego, od nieruchomości, od posiadania środków transportowych, opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz opłat: targowej, skarbowej kieruje się do właściwego organu podatkowego, tj. wójta, burmistrza, prezydenta miasta.
  2. Wniosek o udzielenie ulgi w zakresie kosztów egzekucyjnych (umorzenie w całości lub części, rozłożenie na raty) kieruje się do właściwego organu egzekucyjnego prowadzącego postępowanie egzekucyjne tj. prezydenta Miasta lub naczelnika urzędu skarbowego.
  3. Wniosek o udzielenie ulgi w postaci umorzenia może dotyczyć wyłącznie zaległości podatkowej.
  4. Uprawnionym do wniesienia wniosku jest tylko Podatnik lub pełnomocnik Podatnika.

 

Przetwarzanie danych osobowych

Stosownie do art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE. L. Nr 119 poz. 1 z 2016 r.) - dalej RODO:

  1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Prezydent Miasta Racibórz ul. Króla Stefana Batorego 6, 47-400 Racibórz, boi@um.raciborz.pl, tel. 32 755 0600.
  2. Dane kontaktowe inspektora ochrony danych to iodo@um.raciborz.pl.
  3. Celem przetwarzania danych osobowych jest realizacja statutowych i ustawowych zadań Miasta Racibórz. Przetwarzanie danych jest niezbędne do wykonywania zadań realizowanych w interesie publicznym, a także w ramach sprawowania władzy publicznej.
  4. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest:
  • zgoda na przetwarzanie danych osobowych - art. 6 ust. 1 lit. b RODO. Na jej podstawie przetwarzane są  dane podawane przez Pana/Panią dobrowolnie np. numer telefonu celem zapewnienia szybkiej i sprawnej komunikacji związanej z realizacją złożonego wniosku,
  • wykonanie umowy, której jest Pan/Pani stroną lub podjęcie działań na Pana/Pani żądanie przed zawarciem umowy - art. 6 ust. 1 lit. b RODO,
  • wypełnienie obowiązku wynikającego z przepisu prawa - art. 6 ust. 1 lit . c RODO,
  • wykonanie zadania realizowanego w interesie publicznym przez administratora - art. 6 ust. 1 lit. e RODO
  1. Na podstawie obowiązujących przepisów prawa, jeśli będzie to konieczne, Pana/Pani dane będą udostępniane innym administratorom, podmiotom przetwarzającym oraz osobom upoważnionym do przetwarzania danych osobowych, które muszą mieć dostęp do danych, aby wykonywać swoje obowiązki. Wymienieni odbiorcy danych zostaną zobowiązani do zachowania danych osobowych w poufności w procesie ich przetwarzania.
  2. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego.
  3. Dane osobowe będą przechowywane przez okres wyznaczony przepisami prawa, w tym przez okres wskazany w instrukcji kancelaryjnej.
  4. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Panu/Pani prawo do:
  • żądania dostępu do danych dotyczących osoby, której dotyczą,
  • sprostowania danych osobowych,
  • żądania usunięcia danych osobowych,
  • żądania ograniczenia przetwarzania,
  • wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
  • cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem,
  • wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  1. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Konsekwencją ich niedopełnienia będzie brak możliwości realizacji sprawy.
  2. Pana/Pani dane nie będą przetwarzane dla zautomatyzowanego podejmowania decyzji, nie będą podlegały profilowaniu.
Dokumenty:
Plik pdf Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.pdf
30-09-2021 08:25:35
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
146KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik pdf Instrukcja wypełniania formularza.pdf
30-09-2021 08:25:35
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
149KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik doc Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym.doc
30-09-2021 08:25:35
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/msword
Rozmiar:
61KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany article-history-date-create Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
article-history-load-more