Ustalenie wysokości jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przed zbyciem nieruchomości

16‑12‑2009

KARTA INFORMACYJNA
Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6
Centrala nr tel. +48 32 755 06 00,
Wydział  Inwestycji i Urbanistyki nr tel. +48 32 755 06 03

 

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ( t.j. Dz. U. z 2024 r. poz.1130).
  2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego (Dz. U. Nr 207, poz. 2109, z późn. zm.).
  3. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1145).
  4. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572).
 

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony formularz wniosku (patrz załącznik).
  2. Dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty skarbowej.
  3. Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.

 

Sposób dostarczania dokumentów

Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:

  1. Przesłać pocztą tradycyjną.
  2. Złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach pracy:
  • w Biurze Obsługi Interesantów (parter) lub
  • w sekretariacie Wydziału Inwestycji i Urbanistyki (pokój Nr 208 - II piętro)
  1. Przesłać elektronicznie za pośrednictwem Platformy ePUAP z wykorzystaniem usługi Pisma ogólnego do podmiotu publicznego.
 

Jednostka odpowiedzialna

Wydział Inwestycji i Urbanistyki (pokój Nr 208 - II piętro)

Numer telefonu +48 32 755 06 03

 

Opłaty

  1. Opłata skarbowa za wydanie decyzji administracyjnej: 10 PLN.
  2. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
  3. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
  4. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto właściwego urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
  5. Numer Rachunku Bankowego: MIASTO RACIBÓRZ : 78 1050 1070 1000 0004 0003 3692
  6. Bezpośrednio zapłaty bez pobierania dodatkowych opłat można dokonać w kasie Urzędu Miasta Racibórz - pokój Nr 116 (I piętro).
  7. Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.

 

Terminy i sposób załatwienia sprawy

W terminie do 1 miesiąca od złożenia kompletnego wniosku wydawana jest decyzja administracyjna ustalająca wysokość renty planistycznej. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.

 

Tryb odwoławczy

  1. Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał.
  2. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
  3. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. 
  4. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji.
 

Inne informacje

  1. Jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość nieruchomości wzrosła, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, w terminie 5 lat od dnia , w którym plan miejscowy albo jego zmiana stały się obowiązujące Prezydent Miasta pobiera jednorazową opłatę ustaloną w tym planie (tzw. rentę planistyczną), określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości. Opłata ta jest dochodem własnym gminy. Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 30% wzrostu wartości nieruchomości.
  2. Postępowanie w sprawie ustalenia wysokości renty planistycznej może zostać wszczęte z urzędu bądź na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości.
  3. Ustalenie wysokości renty planistycznej z urzędu dotyczy przypadków, gdy wszczęcie postępowania następuje po otrzymaniu przesłanego przez notariusza wypisu z aktu notarialnego dotyczącego umowy, której przedmiotem jest zbycie nieruchomości objętej ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
  4. Ustalenie wysokości renty planistycznej na wniosek właściciela albo użytkownika wieczystego nieruchomości, której wartość wzrosła w związku z uchwaleniem lub zmianą planu miejscowego może być dokonane przed zbyciem nieruchomości.
  5. Ustalenia wysokości renty planistycznej dokonuje w drodze decyzji Prezydenta Miasta na podstawie opinii rzeczoznawcy majątkowego w formie operatu szacunkowego, sporządzanego na zlecenie urzędu.
  6. Niniejsza karta opisuje procedurę postępowania w sprawie ustalenia wysokości renty planistycznej na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości.
  7. W celu uzyskania decyzji ustalającej wysokość renty planistycznej należy złożyć stosowny wniosek wraz z wymaganymi załącznikami.
  8. Jeżeli nieruchomość jest przedmiotem współwłasności lub współużytkowania wieczystego i każdy ze współwłaścicieli lub współużytkowników wieczystych chce ustalenia, w drodze decyzji, wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej) to wniosek taki musi być podpisany przez wszystkich współwłaścicieli. W przeciwnym razie wysokość renty planistycznej zostanie ustalona wyłącznie dla tego współwłaściciela, który złożył wniosek.
  9. Stronie służy prawo do wniesienia ponaglenia, jeżeli:
  • nie załatwiono sprawy w terminie określonym w art. 35 k.p.a. lub przepisach szczególnych ani w terminie wskazanym zgodnie z art. 36 § 1 k.p.a. (bezczynność);
  • postępowanie jest prowadzone dłużej niż jest to niezbędne do załatwienia sprawy (przewlekłość).
  1. Ponaglenie zawiera uzasadnienie.
  2. Ponaglenie wnosi się:
  • do organu wyższego stopnia za pośrednictwem organu prowadzącego postępowanie;
  • do organu prowadzącego postępowanie - jeżeli nie ma organu wyższego stopnia.

 

Przetwarzanie danych osobowych

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE. L. Nr 119 poz.1z 2016 r.) - dalej RODO:

  1. Administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Racibórz ul. Króla Stefana Batorego 6, 47-400 Racibórz, inwestycje@um.raciborz.pl, tel. 32 755 06 03.
  2. Dane kontaktowe inspektora ochrony danych to iodo@um.raciborz.pl.
  3. Celem przetwarzania danych osobowych jest wydanie decyzji o ustalenie wysokości jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości przed jej zbyciem.
  4. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit . c RODO - wypełnienie obowiązku wynikającego z przepisu prawa tj. ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego oraz ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu zagospodarowaniu przestrzennym.
  5. Na podstawie obowiązujących przepisów prawa, jeśli będzie to konieczne, dane będą udostępniane innym administratorom oraz osobom upoważnionym do przetwarzania danych osobowych, które muszą mieć dostęp do danych, aby wykonywać swoje obowiązki. Wymienieni odbiorcy danych zostaną zobowiązani do zachowania danych osobowych w poufności w procesie ich przetwarzania.
  6. Dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego.
  7. Dane osobowe będą przechowywane przez minimum 10 lat, zgodnie z JRWA, tj. Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
  8. W związku z przetwarzaniem danych osobowych wnioskodawcy przysługuje prawo do:
  • żądania dostępu do danych dotyczących osoby, której dotyczą,
  • sprostowania danych osobowych,
  • żądania usunięcia danych,
  • żądania ograniczenia przetwarzania,
  • wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
  • prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych,
  • wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  1. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Wnioskodawca zobowiązany jest do ich podania, konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości nadania numeru porządkowego.
  2. Dane nie będą przetwarzane dla zautomatyzowanego podejmowania decyzji, nie będą poddane profilowaniu.

Kategorie
Załatwianie spraw i procedury:
Wydział Inwestycji i Urbanistyki
Publikacje:
Załatwianie spraw i procedury

Dokumenty:
Plik pdf wniosek o ustalenie wysokości jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości_1112061.pdf
16-05-2023 14:46:50
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
87KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu