Odtworzenie działki budowlanej roszczenie wnioskodawcy (art.209a)

16‑12‑2009

KARTA INFORMACYJNA
Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6
Centrala nr tel. +48 32 755 06 00,
Wydział  Gospodarki Nieruchomościami nr tel. +48 32 755 06 68


Podstawa prawna

  1. Art.18 ust.2 pkt 9 lit."a" i art.30 ust.2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 z późn. zm.).
  2. Art.209a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1145).
  3. Kodeks Cywilny.


Wymagane dokumenty

Dostarczone przez stronę

  1. Wspólny wniosek właścicieli lokali w sprawie nabycia przyległej nieruchomości gruntowej.
  2. Uchwała wspólnoty mieszkaniowej w sprawie woli nabycia nieruchomości przyległej (przy dużych wspólnotach obejmujących więcej niż 7 lokali).
  3. Mapa zasadnicza do celów opiniodawczych z wypisem z rejestru gruntów z naniesioną lokalizacją gruntu oraz istniejącymi obiektami budowlanymi (wydana przez Wydział Geodezji Starostwa Powiatowego przy pl. Okrzei 4, za stosowną opłatą, lecz bez opłaty skarbowej, rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19.02. 2004 roku w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjnei kartograficzne oraz udzielania informacji, a także wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencji.
  4. Dowód wpłaty ceny nabycia (w przypadku nabywania prawa użytkowania wieczystego dowód wpłaty I-szej opłaty) - najpóźniej w dniu podpisania notarialnej umowy sprzedaży (ustanowienia prawa użytkowania wieczystego), ale przed jej podpisaniem.
  5. Pełnomocnictwo upoważniające zarząd wspólnoty do zawierania umów stanowiących czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w formie prawem przewidzianej.
  6. Dowód wpłaty zaliczki w wysokości 200,00 zł. na poczet kosztów postępowania.

Zbierane przez wydział realizujący zadanie

  • informacja o przeznaczeniu nieruchomości w planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego miasta.


Opłaty

Nie podlega opłacie skarbowej art. 2 ust.1 pkt 1, lit. "h" ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej.

Inne opłaty:

  • cena nabycia nieruchomości gruntowej,
  • koszty postępowania wycena działki, podział geodezyjny działki, wznowienie granic działki (ustalają wykonawcy),
  • koszty zawarcia umowy notarialnej (ustala notariusz),
  • koszty sądowe za dokonanie wpisu nabywanego prawa w księdze wieczystej (ustala Sąd),


Termin udzielenia odpowiedzi

  • termin ustawowy - nie mają zastosowania przepisy rozdziału 7 Kodeksu postępowania administracyjnego,
  • termin rzeczywisty - około 5-7 miesięcy od daty złożenia wniosku w zależności od stopnia trudności sprawy,


Jednostka odpowiedzialna

Wydział Gospodarki Nieruchomościami, pok. 220

 

Tryb odwoławczy

Nie przysługuje

 

Inne informacje

  1. W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia i złożenia w sekretariacie Wydziału prowadzącego sprawę.
  2. Cena zbycia może zostać rozłożona na raty, nie dłużej niż na 10 lat. Rozłożona na raty nie spłacona część ceny podlega oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej równej stopie redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski (stopa zmienna).
  3. Z wnioskiem - roszczeniem w sprawie odtworzenia działki budowlanej w trybie art.209a ustawy o gospodarce nieruchomościami mogą występować wyłącznie wszyscy właściciele wyodrębnionych lokali,
  4. Roszczenie może być odrzucone wyłącznie w przypadkach przewidzianych w art.209a ust.4 pkt 1-3 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
  5. Jeżeli strony dojdą do porozumienia to realizacja roszczenia następuje w drodze umowy przeniesienia własności nieruchomości w formie aktu notarialnego, w przypadku braku porozumienia zastosowanie mają przepisy art. 199 kc.

 

Przetwarzanie danych osobowych

Stosownie do art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r.  w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE. L. Nr 119 poz.1z 2016 r.)  - dalej RODO

  1. Administratorem danych jest Prezydent Miasta Racibórz ul. Króla Stefana Batorego 6, 47-400 Racibórz, boi@um.raciborz.pl, tel. 32 755 06 00.
  2. Dane kontaktowe inspektora ochrony danych  to iodo@um.raciborz.pl.
  3. Celem przetwarzania danych osobowych jest realizacja nabycia terenu przyległego przez właścicieli lokali w budynku wielomieszkaniowym i związanych z tym zobowiązań podatkowych i spraw windykacyjnych.
  4. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit . c RODO - wypełnienie  obowiązku wynikającego z przepisu prawa tj. ustawy  z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
  5. Na podstawie obowiązujących przepisów prawa, jeśli będzie to konieczne, Pana/Pani dane będą udostępniane innym administratorom, podmiotom przetwarzającym oraz osobom upoważnionym do przetwarzania danych osobowych, które muszą mieć dostęp do danych, aby wykonywać swoje obowiązki. Wymienieni odbiorcy danych zostaną zobowiązani do zachowania danych osobowych w poufności w procesie ich przetwarzania.  
  6. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego.
  7. Dane osobowe zgodnie z kategorią archiwalną Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt będą przechowywane:
  • w sprawach  zbywania nieruchomości bezterminowo,
  • w sprawach podatkowych przez okres dziesięciu lat,
  • w sprawach windykacji przez okres pięciu lat, biegnący od czasu jej zakończenia.
  1. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Panu/Pani prawo do:
  • żądania dostępu do danych dotyczących osoby, której dotyczą,
  • sprostowania danych osobowych,
  • żądania usunięcia danych,
  • żądania ograniczenia przetwarzania,
  • wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
  • wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  1. Podanie przez Pana/Pani danych osobowych jest wymogiem ustawowym.  Jest Pan/Pani zobowiązana do ich podania, konsekwencją ich niepodania będzie pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
  2. Pana/Pani dane nie będą przetwarzane dla zautomatyzowanego podejmowania decyzji i nie będą profilowane.


Kategorie
Załatwianie spraw i procedury:
Wydział Gospodarki Nieruchomościami
Publikacje:
Załatwianie spraw i procedury

Brak dokumentów
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu