Zgłoszenie (rejestracja) zgonu
KARTA INFORMACYJNA
Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6
Centrala nr tel. 32 75 50 600,
Urząd Stanu Cywilnego, ul. Wileńska 7, nr tel. 32 75 50 620
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1681).
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 18 kwietnia 2020 r. w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego ( Dz.U. z 2020 r. poz. 698).
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 11 lutego 2015 r. w sprawie wzoru karty zgonu (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1085).
Wymagane dokumenty
- Karta zgonu wydana przez lekarza.
- Dowód osobisty osoby zmarłej, ważny paszport.
- Dowód osobisty osoby zgłaszającej zgon.
- Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnictwa (oryginał lub urzędowo potwierdzona kopia).
Sposób dostarczania dokumentów
Wymagane dokumenty należy złożyć w urzędzie osobiście w godzinach pracy.
Jednostka odpowiedzialna
Urząd Stanu Cywilnego
ul. Wileńska 7, 47-400 Racibórz
Nr tel. 32 75 50 620
Opłaty
Postępowanie nie podlega opłatom.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
- Sporządzenie aktu zgonu następuje niezwłocznie, w dniu zgłoszenia.
- Odpis aktu zgonu wydawany jest bezpośrednio po sporządzeniu aktu zgonu.
- Jeżeli zgon osoby nie został zarejestrowany w dniu jego zgłoszenia w związku z niedostępnością rejestru stanu cywilnego, niezwłocznie po dokonaniu jego rejestracji osobie zgłaszającej zgon są wydawane dwa odpisy aktu zgonu.
Tryb odwoławczy nie występuje.
Inne informacje
- Zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zgonu.
- Jeżeli zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej, zgłoszenie powinno nastąpić w ciągu 24 godzin od zgonu.
- Do zgłoszenia zgonu są obowiązani w kolejności:
- Pozostały małżonek.
- Krewni zstępni.
- Krewni wstępni.
- Krewni boczni do czwartego stopnia pokrewieństwa.
- Powinowaci w linii prostej do pierwszego stopnia.
- Akt zgonu sporządza się na podstawie karty zgonu.
- Zgłoszenie zgonu dokonuje się w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwym ze względu na miejsce zgonu lub miejsce znalezienia zwłok.
Przetwarzanie danych osobowych
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r., w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE. L. Nr 119 poz. 1 z 2016 r.) (dalej RODO) informujemy, że:
- Administratorami Pani/Pana danych osobowych są:
- w zakresie utrzymania i rozwoju rejestru PESEL i Rejestru Stanu Cywilnego - Minister Cyfryzacji, Warszawa, ul. Królewskiej 27, e-mail: iod@mc.gov.pl lub formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt,
- w zakresie kształtowania jednolitej polityki realizacji obowiązków określonych w ustawie - Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, 02-591 Warszawa, ul. Stefana Batorego 5 lub e-mail: iod@mswia.gov.pl,
- w zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach - Prezydent Miasta Raciborza, 47-400 Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6 lub e-mail: iodo@um.raciborz.pl.
- Celem przetwarzana danych osobowych jest prowadzenia rejestru stanu cywilnego, wydawanie odpisów i zaświadczeń z aktów stanu cywilnego, zmiana imienia lub nazwiska, a także sporządzanie testamentu allograficznego, wypełnianie obowiązku wynikającego z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie statystyki publicznej, oraz ustawy o ewidencji ludności.
- Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
- Twoje dane osobowe będą przechowywane wieczyście, a po upływie przewidzianego przepisami prawa czasu zostaną przekazane do Archiwum Państwowego w Katowicach Oddział w Raciborzu.
- Odbiorcą danych w przypadku zgłoszenia urodzenia, zgłoszenia zgonu, zawarcia związku małżeńskiego jest Główny Urząd Statystyczny.
- Odbiorcą danych mogą być osoby uprawnione z mocy prawa do uzyskania odpisów lub zaświadczeń z aktów stanu cywilnego.
- Masz prawo do wniesienia skargi w związku z przetwarzaniem przez nas Twoich danych do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
- Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
- Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia wniosków.
- Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego, ustawa z dnia 17 października 2008r. o zmianie imienia i nazwiska, ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności oraz art. 6 ust. 1 lit . c RODO i art. 6 ust. 1 lit . e RODO.
Kategorie
Brak dokumentów