Urząd Stanu Cywilnego


Zgłoszenie (rejestracja) zgonu

16‑12‑2009

KARTA INFORMACYJNA
Urząd Miasta Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6

Centrala nr tel.  32 75 50 600,
Urząd Stanu Cywilnego, ul. Wileńska 7, nr tel. 32 75 50 620

 

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1681).
  2. Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 18 kwietnia 2020 r. w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego ( Dz.U. z 2020 r. poz. 698).
  3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 11 lutego 2015 r. w sprawie wzoru karty zgonu (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1085).

 

Wymagane dokumenty

  1. Karta zgonu wydana przez lekarza.
  2. Dowód osobisty osoby zmarłej, ważny paszport.
  3. Dowód osobisty osoby zgłaszającej zgon.
  4. Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnictwa (oryginał lub urzędowo potwierdzona kopia).


Sposób dostarczania dokumentów

Wymagane dokumenty należy złożyć w urzędzie osobiście w godzinach pracy.


Jednostka odpowiedzialna

Urząd Stanu Cywilnego
ul. Wileńska 7, 47-400 Racibórz
Nr tel.  32 75 50 620


Opłaty

Postępowanie nie podlega opłatom.


Terminy i sposób załatwienia sprawy

  1. Sporządzenie aktu zgonu następuje niezwłocznie, w dniu zgłoszenia.
  2. Odpis aktu zgonu wydawany jest bezpośrednio po sporządzeniu aktu zgonu.
  3. Jeżeli zgon osoby nie został zarejestrowany w dniu jego zgłoszenia w związku z niedostępnością rejestru stanu cywilnego, niezwłocznie po dokonaniu jego rejestracji osobie zgłaszającej zgon są wydawane dwa odpisy aktu zgonu.


Tryb odwoławczy

Tryb odwoławczy nie występuje.


Inne informacje

  1. Zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zgonu.
  2. Jeżeli zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej, zgłoszenie powinno nastąpić w ciągu 24 godzin od zgonu.
  3. Do zgłoszenia zgonu są obowiązani w kolejności:
  • Pozostały małżonek.
  • Krewni zstępni.
  • Krewni wstępni.
  • Krewni boczni do czwartego stopnia pokrewieństwa.
  • Powinowaci w linii prostej do pierwszego stopnia.
  1. Akt zgonu sporządza się na podstawie karty zgonu.
  2. Zgłoszenie zgonu dokonuje się w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwym ze względu na miejsce zgonu lub miejsce znalezienia zwłok.


Przetwarzanie danych osobowych

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r., w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE. L. Nr 119 poz. 1 z 2016 r.) (dalej RODO) informujemy, że:

  1. Administratorami Pani/Pana danych osobowych są:
  • w zakresie utrzymania i rozwoju rejestru PESEL i Rejestru Stanu Cywilnego - Minister Cyfryzacji, Warszawa, ul. Królewskiej 27, e-mail: iod@mc.gov.pl lub formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt,
  • w zakresie kształtowania jednolitej polityki realizacji obowiązków określonych w ustawie - Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, 02-591 Warszawa, ul. Stefana Batorego 5 lub e-mail: iod@mswia.gov.pl,
  • w zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach - Prezydent Miasta Raciborza, 47-400 Racibórz, ul. Króla Stefana Batorego 6 lub e-mail: iodo@um.raciborz.pl.
  1. Celem przetwarzana danych osobowych jest prowadzenia rejestru stanu cywilnego, wydawanie odpisów i zaświadczeń z aktów stanu cywilnego, zmiana imienia lub nazwiska, a także sporządzanie testamentu allograficznego, wypełnianie obowiązku wynikającego z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie statystyki publicznej, oraz ustawy o ewidencji ludności.
  2. Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
  3. Twoje dane osobowe będą przechowywane wieczyście, a po upływie przewidzianego przepisami prawa czasu zostaną przekazane do Archiwum Państwowego w Katowicach Oddział w Raciborzu.
  4. Odbiorcą danych w przypadku zgłoszenia urodzenia, zgłoszenia zgonu, zawarcia związku małżeńskiego jest Główny Urząd Statystyczny.
  5. Odbiorcą danych mogą być osoby uprawnione z mocy prawa do uzyskania odpisów lub zaświadczeń z aktów stanu cywilnego.
  6. Masz prawo do wniesienia skargi w związku z przetwarzaniem przez nas Twoich danych do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  7. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
  8. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia wniosków.
  9. Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego, ustawa z dnia 17 października 2008r. o zmianie imienia i nazwiska, ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności oraz art. 6 ust. 1 lit . c RODO i art. 6 ust. 1 lit . e RODO.


Kategorie
Załatwianie spraw i procedury:
Urząd Stanu Cywilnego
Publikacje:
Załatwianie spraw i procedury

Brak dokumentów
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Liczba komunikatów: 21 Numer strony: 1  2  3  
Podmiot udostępniający informację:
Prezydent Miasta Racibórz
Informacja wytworzona przez:
Bożena Kotula
email: or2@um.raciborz.pl tel.:+48327550661
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Bożena Kotula
email: or2@um.raciborz.pl tel.:+48327550661
Data wytworzenia informacji:
16-12-2009 00:00:00
Data udostępnienia informacji:
05-01-2022 12:40:32
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie